Wednesday, December 5, 2007






یک مطلب جالب برای خانم ها
روش هاي موبري :
فوايد و معايب
موهاي نا خواسته در بسياري از موارد منشاء استرس قابل توجهي در زنان و حتي مردان مي شود و افراد در جوامع و فرهنگ هاي مختلف بر حسب شرايط خاص خود در پي روش هايي براي زدودن موقت يا دايمي موهاي اضافه در صورت يا بدن خود بر مي آيند . اصطلاح ديپلاسيون (Deplasion) به معني زدودن موها از قسمتي از تنه ي مو است و در واقع نوعي كوتاه كردن مو محسوب مي شود ، در حالي كه اپيلاسيون به مفهوم برداشتن كامل تنه مو است . از روش هاي دپيلاسيون معمول مي توان تراشيدن واستفاده از موبر هاي شيميايي و از روشهاي اپيلاسيون ، استفاده از موم، موكن، بند انداختن و الكتروليز را نام برد.همچنين روشهاي ديگري چون مواد ساينتراشيدن
يكي از رايج ترين روشها براي ديپيلاسيون موها در نواحي پا، زير بغل و كشاله ران، تراشيدن است ولي به علت ترس خانمها از ضخيم شدن موها و مسايل رواني ناشي از احساس مردانه بودن، اين روش در ناحيه صورت روش مقبولي براي آنها محسوب نمي شود (اگرچه ثابت شده است كه چنين ترسي پايه و اساس علمي ندارد) . فوايد اين روش شامل ارزاني ، سرعت و كارايي آن در مورد موهاي بدن است و از معايب آن سوزش ناشي از تيغ ، بريدگي احتمالي ، ايجاد فو ليكوليت كاذب و همچنين نياز مكرر به تراشيدن موهاست.
موبرهاي شيميايي
اين مواد با تخريب پيوندهاي دي سولفايد در موها، سبب حل شدن و زدودن آنها از سطح پوست مي شوند و بصورت پودر ، كرم،لوسيون وخمير موجودند. از آنجا كه اين مواد معمولاًبوي تند و اثر تحريك كننده روي پوست دارند ،اخيراً به آنها عطرهايي اضافه ميكنند تا با اين مسله مقابله شود .توصيه مي شود كه قبل از استفاده، اين مواد ابتدا روي قسمتي از پوست تست شوند تا از درماتيت تماسي احتمالي جلوگيري به عمل آيد.
موبرهاي شيميايي براي موهاي زايد بدن بسيار مناسب اند، اما بر روي صورت نبايد به فاصله كمتر از دو روز استفاده شوند. اين روش براي كساني كه در جستجوي دپيلاسيون راحت بدون استفاده از تيغ هستند مناسب است و همچنين در برخي از بيماراني كه دچار فوليكوليت كاذب صورت هستند مفيد به نظر ميرسد. معايب اين روش شامل تميز و خشك نبودن اين عمل،بوي اين مواد، احتمالبه جا ماندن تكه هايي از موها و خطر تحريك پوست هستند
مومك
استفاده از مومك سرد يا داغ به صورت ماليدن اين ماده بر روي پوست و سپس كندن آن در خلاف جهت رشد مهاست كه سبب كنده شدن موهاي چسبيده شده به مومك مي شود. با اين روش موها از ريشه كنده مي شوند .اگر چه اين روش به عنوان يك راه موبري موقت محسوب مي شود ، ولي برخي عقيده دارند كه تكرار اين روش سبب ضعيف شدن فو ليكول ها مي شود و در نهايت تراكم موها را كاهش مي دهند، اگر چه هنوز در اين مورد مطالعات تاييد شده اي وجود ندارد
يكي از مز اياي اين روش طو لاني بودن مدت بالا آمدن موهاست كه در حدود 3 هفته به طول مي انجامد. از معايب آن هزينه انجام اين كار است كه معمولاً به وسيله تكنسين هاي آرايشي در سالن آنجام مي شود .البته كيت هايي براي اشتفاده خانگي اين روش نيز در بازار موجود است. همچنين احتمال سوختگي به وسيله موم داغ وجود دارد و از طرفي براي اينكه روش فوق موثر باشد ،بايد موها به ميزان چند ميليمتر از سطح پوست رشد كرده باشند تادر درون موم به دام بيفتد . گزارشهايي در مورد ايجاد عارضه ناشي از مومك در كساني كه ايزو تر تينو ئين مصرف مي كنندوجود دارد و با وجودي كه اين مسله هنوز اثبات نشده است، ولي استفاده از مومك در افرادي كه در حال مصرف ايزو تر تينو ئين هستند ممنوع است.
موچين
استفاده از موچين در نواحي محدودي چون ابروها كار برد دارد . بسياري از زنان دچار هير سوتيسم ،در نواحي گونه ، چانه ، گردن و سينه نيز از اين وسيله استفاده مي كنند. كاربرد اين روش در نواحي ذكر شده راحت و آسان است ، ولي در بسياري از موارد ميتوان باعث سود و فوليكوليت پايدار ،هيپرپيگمانتاسيون وگاهي اسكار شود.
اپيلاتور هاي مكانيكي
اين دستگاه ها مانند ماشين هاي ريش تراشهستند و داراي رديفي از پنس هاي كوچكند كه موها را از ريشه مي كنند . اين دستگاه ها در پا و بازو كاربرد خيلي خوبي دارند و اثرات در ازمدت 3 هفته اي مشابه مومك ايجاد ميكند . از معايب اين روش ميتوان احساس تحريك و ناراحتي ، به خصوص در نواحي حساس بدن را ذكر كرد . به علاوه بايد بلندي موها در حدي باشد كه موها در پنس هاي دستگاه گير بيفتند
بند انداختن
در اين روش رديفي از موها درون بندهاي كتاني كه به هم چيده مي شوند گير مي افتند و به بيرون كشيده مي شوند . از بندانداختن بيش از همه در نواحي صورت در جوامع هندي و خاورميانه استفاده مي شود . اين روش سريع و هم هزينه است و معايب آن مشابه روشهاي موكني است .
الكتروليز
از اين روش براي سوزاندن مژه در تريكيازيس و به وسيله ي چشم پزشكي به نام چالز مايكل (charles michael) در سال 1875 استفاده شد . الكتروليز نخستين روشي بود كه به عنوان از بين بردن دايمي موهاي زايد مورد استفاده قرار گرفت .
در اين روش سوزن ظريفي به درون فوليكل مو وارد مي كند و با برقراري جريان الكتريكي فوليكول مو را تخريب مي كنند . دو روش عمده الكتروليز به نام گالوانيك و ترموليز وجود دارد و همچنين روش تركيبي از اين دو موجود است :
در الكتروليز گالوانيك جريان مستقيم الكتريكي با اثر روي سالين بافتي ايجاد هيدوركسيد سديم مي كند كه اين ماده باعث تخريب بولب و پاپللاي مو مي شود .
در اين روش ترموليز از يك جريان متغير با فركانس بالا استفاده مي شود كه با ايجاد ويبراسيون در مولكول هاي آب ، ايجاد حرارت مي كند و اين حرارت به تخريب ريشه ي مو مي انجامد .
مهمترين مزيت الكترولز ، دايمي بودن ريشه كني موهاست . از معايب آن وابستگي روش به تكنيك انجام كار ، وقت گير و گراني آن است . براي رسيدن به نتيجه مطلوب لازم است بيمار هر دو هفته يك بار و به مدت طولاني يك سال يا بيشتر مراجعه كند . ساير عوارض اين روش شامل سود و فوليكوليت ، هيپرپيگمانتاسيون ، درد و آسكار است .
شكل هاي متنوع ديگري از دستگاه ها نيز ساخته شده اند كه مدعي انجام الكتروليز هستند كه موثر بودن آنها قابل قبول نيست . مثلاً برخي كارخانجات دستگاه هايي با پنس هاي الكتريكي ساخته اند كه مدعي هدايت جريان الكتريكي از طريق اين پنس ها از تنه موبه ريشه آن هستند . در اين روش به مصرف كننده توصيه مي شود كه به مدت چند دقيقه موها را به وسيله پنس نگه دارد و جريان را برقرار سازد و سپس موها را خارج كند ، ولي هيچ گونه شواهدي در اين مورد كه جريان الكتريسيته از اين طريق بتواند به سمت پايين هدايت شود در دست نيست و كارآمدي چنين دستگاه هايي جاي ترديد دارد.
روش مورد ادعاي ديگر به نام الكتروليز ترانس درمال است كه در آن نوعي ژل هدايت كننده جريان برروي پوست ماليده مي شود . سپس از طريق يك پروب جريان الكتريكي برقرار مي گردد كه به ادعاي كارخانه سازنده ، اين جريان از طريق پوست و فوليكول به ريشه مو هدايت مي شود و عمل الكتروليز را انجام مي دهد. يافته هاي علمي در اين زمينه نيز روش فوق را در هاله اي از ترديد قرار مي دهد .
ساينده ها
وسايل ساينده چون دستكش و وسايلي با سطوح خش در بازار موجود است كه باعث زدودن موها از سطوح پوست مي شوند . وسايل ديگري چون سنگ پا يا سنباده هاي نرم نيز براي اين منظور به كار مي روند . امروز ه اين روش به خاطر تحريك ايجاد شده در پوست كمتر استفاده مي شود.
مواد بي رنگ كننده
اين مواد نه در جهت پاك كردن موهاي زايد ، بلكه به منظور تغيير شكل ظاهري و نماي آنها به كار مي روند . اين مواد حاوي پراكسيد هيدروژن و سولفات هستند كه بسياري از خانم ها از كرم بي رنگ كننده كه روشي ساده و بدون درد براي بهبود ظاهري شان است استفاده مي كنند. از معايب اين ها تحريك كنندگي احتمالي آنها و نيز قابليت سفيدكنندگي پوست زيرين و خارش است .
افلورنيتين
Eflornithine hydrochloride%13/9 به صورت كرم موضعي باعث كند رشد موها مي شود . اين اثر به وسيله مهار اورنيتين دكربوكسيلاز ، كه هريك انزيم محرك رشد موهاست ، اعمال مي شود . افلورنيتين در خانم هايي كه موي زايد صورت دارند استفاده مي شود و باعث كاهش رشد قابل توجهي در آن موها مي شوند . اكثر فرآورده هاي حاوي اين ماده داراي تركيب هيدروكسيد سديم است كه سبب نرم شدن موها نيز مي شود . هنوز شواهدي از اين فراورده ها نهايتاً باعث كاهش موها شوند ، وجود ندارد .

ليزر
يكي از هيجان انگيز ترين پديده هاي جديد براي مبارزه با موهاي زايد ، تيزرهاي موبر است . اين ليزرها با مكانيسم و تئوري فتوترموليز انتخابي عمل مي كنند كه بر طبق آن ملانين موجود در فوليكول مو ، با عمل به عنوان يك كرموفور، طول موج خاصي را به خود جذب مي كند و جريان حرارتي ايجاد شده باعث تخريب فوليكول مي شود .
نخستين ليزر از اين نوع (mm 496) Ruby laser بود كه در پوست هاي تيره خطر ايجاد پيگمانتاسيون داشت .
در آن زمان بهترين كانديداهاي درمان افرادي با پوست روشن و موي تيره بودند . بعد ها Alexandrite و diode ابداع شد كه در اين مورد با خطر كمتري همراه بود . اخيراً ليزرهاي (nm 4601) Nd:YAG امكان زدودن موثر و بي خطر در انواع مختلف پوست (حتي Vو VIرا ) به طور سريع فراهم ساخته است . اگرچه مهمترين نكته ي منفي ليزر درماني براي بيماران ، پرهزينه بودن آن است ولي انجام اين روش با درد كمتر ، زمان كمتر و وابستگي كمتر اين روش به شخص انجام دهنده ي آن نسبت به الكتروليز همراه است .
Intense pulse light(ipl)
در ipl از يك منبع نور غير ليزري استفاده مي شود كه در افراد با پوست روشن موثر است ولي هنوز دايمي بودن ريشه كني موها با اين روش اثبات نشده است .
ليزرهاي خانگي
كمپاني هايي در حال تحقيق بر روي ابداع دستگاه هاي ليزرخانگي بري زدودن موها هستند . در صورت موفقيت در اين امر ، دستگاه هاس اخير نيز به يكي از انتخاب هاي گوناگون روش موبري اضافه خواهد شد .ده، كرم هاي كم پشت كننده و ليزر نيز جزو راه هاي مقابله با موهاي زايد محسوب مي شوند .

No comments: